
IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE EASTERN DISTRICT OF PENNSYLVANIA 

 
_________________________________________ 
MARK MENDELSON    : Civil Action 
1201 Meadowbank Road    : 
Villanova, PA  19087,     : 
       : 
    Plaintiff,  : No.  ______________ 
  v.     : 
       : 
THE TRIBUNE COMPANY,   : 
435 North Michigan Avenue    : 
Chicago, IL  60610,     : 
       : 
    Defendant.  : 
__________________________________________: Jury Trial Demanded 
 
 

COMPLAINT 
 

Plaintiff Mark Mendelson brings this action for compensatory and punitive 

damages against The Tribune Company, owner and publisher of The Morning Call, for 

defamation and for invasion of privacy arising out of an extraordinary, 9,100-word article, 

consuming five full pages of the newspaper published on Sunday, November 24, 2002 -- and 

subsequently posted as a “feature” article on the mcall.com website every day since -- under the 

following boldface-type headline: 

One man is 
 

behind Allentown’s nightmare: 
 

Mark Mendelson 
 

In support of his allegations, Mendelson avers as follows: 



 -2- 

 A. Par ties, Jur isdiction and Venue 

1. Plaintiff Mark Mendelson is an individual citizen of Montgomery County, 

Pennsylvania, with an address as set forth above. 

2. The Tribune Company (“Tribune”) is a Delaware corporation with a 

principal place of business in Illi nois, with an address as set forth above.  The Tribune acquired 

The Morning Call  in or about June 2000, along with several other newspaper properties, as the 

result of a merger with The Times Mirror Company.  The Tribune regularly conducts business in 

the Eastern District of Pennsylvania through The Morning Call  and other media properties. 

3. On information and belief, the law department of the Tribune reviewed 

and approved the article about Mendelson prior to its publication. 

4. This Court has jurisdiction pursuant to 28 U.S.C. § 1332, as the amount in 

controversy exceeds $75,000 and the parties are citizens of different states. 

5. Venue is proper in this district pursuant to 28 U.S.C. § 1391(a), as the 

defamatory article was published in this district, The Morning Call  is regularly published in this 

district, and the Tribune is subject to jurisdiction in this district. 

 B. The Defamatory Publication 
 

6. A copy of The Morning Call  article that was first published on November 

24, 2002, is attached to the Complaint as Exhibit A and incorporated by reference. 

Allentown’s Nightmare 
 

7. The premise of the article is described in the increasingly large print of the 

introduction to the article:  

One man is behind Allentown’s nightmare:  Mark Mendelson 



 -3- 

8. Setting aside the author’s failure to describe exactly what “Allentown’s 

nightmare” is, the premise that Mark Mendelson -- who, according to the article, allegedly owns 

a mere five properties in Allentown -- is personally responsible for all of the problems of 

Allentown, is so obviously false and defamatory that damages flow from the headline alone. 

9. Moreover, the falsity of the premise of the article is proved by The 

Morning Call itself, which published “year in review” stories for 2001 and 2002 that did not 

even mention Mendelson as an important business story, let alone the cause of “Allentown’s 

nightmare.”  Instead, the articles suggested other circumstances that may be the true cause of 

Allentown’s nightmare:  massive job losses and squandered pension funds. 

a. For example, in its December 2001 year-in-review story, The 

Morning Call identified the following top local business stories of that year:  (i) Agere Systems 

lost $3.4 billi on during the quarter ended September 30, forcing a “massive restructuring 

program” that resulted in the loss of 4,000 jobs locally; (ii ) Bethlehem Steel filed for bankruptcy 

after 97 years of operation, following losses of $1.4 billi on in the first nine months of 2001 and 

acknowledging that it could not meet obligations of about $4 bil lion in retirees’ health costs; and 

(iii ) Supervalu closed 19 food stores and laid off 1,440 area employees. 

b. Similarly, in the December 2002 year-in-review story, The 

Morning Call again identified Agere and Bethlehem Steel as the top business stories.  That year, 

Agere shut its local factories, cut another 2,900 jobs, and closed sites in Allentown and Reading.  

The Morning Call described the news as “shocking,” and noted it was “ in stark contrast to . . . 

the centerpiece for what was supposed to become a new local economy based on fiber optics and 

semiconductors.”  Bethlehem Steel also agreed to sell it s operations -- contingent on the 

elimination of health care benefits paid to retirees and their family members. 



 -4- 

10. Notably, while nothing in either year-in-review article identified Mark 

Mendelson as a significant story of 2001 or 2002, those two articles -- at approximately 1,500-

1,700 words each -- consumed less than 20% of the newsprint devoted to the Mendelson story. 

11. Yet to the readers of The Morning Call on November 24, 2002 -- 

including the 8,000 readers experiencing the real nightmare of recent unemployment, and to the 

additional thousands of readers who retired from the steel industry to discover the nightmares of 

no benefits and the loss of $4,000,000,000 in pension money -- Mark Mendelson and Mark 

Mendelson alone was responsible for “Allentown’s nightmare.”  

The Allentown Properties 
 

12. To the extent the substance of the article was designed to justify the 

headline, The Morning Call story amounted to a case study of f ive Allentown properties owned 

by Mendelson or entities allegedly related to Mendelson:  the Colonial Theater, the Americus 

Center Hotel, a parking lot that “was once the doomed Corporate Plaza” office building, a vacant 

restaurant site, and a vacant bank branch.  The article purported to describe the unifying theme 

for its findings under the following statement:  “For most of the 17 years since he came to town, 

[Mendelson] has maintained a simmering war with City Hall over the blight, and late or unpaid 

taxes.”  

13. Both the case study and the underlying theme are false and defamatory, in 

several respects. 

14. First, contrary to the assertion that Mendelson has shown “contempt” for 

Allentown since he arrived, Mendelson has invested milli ons of dollars in the city; assumed 

large, risky redevelopment ventures; and, until the city’s own economic base and infrastructure 

literally sank into the ground, was regarded as  a successful developer. 



 -5- 

15. The Americus Hotel, for example, was in complete disrepair when 

Mendelson acquired it; he turned it into a centerpiece of the downtown business and social 

community.  His disputes about taxes did not start in the 1980’s as the article implies, but grew 

out of the failure of the politi cal leadership to stem the deterioration and decay of downtown 

Allentown when businesses and residents began to flee the city in the late 1990’s.  As one 

accurate quote from the former manager of the hotel explained, Mendelson could spend “$10 

milli on in the Americus tomorrow” and have a beautiful hotel -- and still l ose money. 

16. Second, in describing the Corporate Plaza saga, The Morning Call asserted 

that:  “Elements that would come to mark Mendelson' s business in the city:  his takeover of an 

underperforming property, conflicts with city officials, unpaid creditors and delinquent taxes, all 

are featured in the general outline of the history of the doomed off ice building.”  That summary 

was patently false -- except that the property was indeed “underperforming” when it was first 

built with public money.  Mendelson bailed out the City by purchasing the property, put tenants 

in the building, and turned the Corporate Plaza into a premiere off ice space.  Although a former 

bureaucrat is quoted as saying, “There was constant wrangling over everything,” even The 

Morning Call could not dredge up a single lien on the property.  In other words, the facts related 

to Corporate Plaza were not “ featured in the general outline” of the history of the building. 

17. Moreover, the demise of Corporate Plaza had nothing whatsoever to do 

with Mendelson.  On February 23, 1994, a sinkhole caused by a broken water main pipe 

crumbled the structure of the building, and ultimately forced its implosion.  Astonishingly, 

however, The Morning Call implies that because Mendelson did not pay an assessment to the 

Downtown Improvement District Authority -- even though his building fell i nto a sinkhole -- the 

possible failure of the Authority is somehow Mendelson’s fault. 



 -6- 

18. The third Mendelson property described by the article is the Colonial 

Theater, which is shown in side-by-side photographs of the theater today and the theater in an 

earlier year -- 1950, or seven years before Mark Mendelson was born!  Even if each photograph 

is an accurate depiction, the placement of the photos next to each other in the context of the 

article is false and defamatory, and obviously designed to suggest that Mendelson was personally 

responsible for allowing the theater to fall i nto disrepair from its glory days five decades ago.  In 

fact, the theater was in disrepair when Mendelson acquired it. 

19. Next, almost as an afterthought, the article describes the last two parcels:  

a vacant bank property and a vacant restaurant property.  But by conjuring up images of 

Salvatore Poidomani boili ng up his last pot of pasta in 1998, the article attempts to suggest that 

Sal’s Spaghetti House was a thriving neighborhood restaurant when Mendelson acquired it.  In 

fact, it was a dangerous nuisance bar that scared prospective patrons away from the hotel 

property.  Similarly, although the bank property is currently vacant, it has had tenants, and like 

many other properties in Allentown (and every other city), has changed hands among private 

owners and lenders.  The suggestion that Mendelson’s current inabili ty to find tenants for these 

two properties is the cause of “Allentown’s nightmare” is simply preposterous, and, in the 

context of the entire article, defamatory. 

20. Finally, the article fails to report that virtually every property in downtown 

Allentown suffers from the same problems Mendelson’s properties face -- crumbling 

infrastructure, high renovation and conversion costs, bureaucratic obstacles, and ultimately, a 

lack of tenants.  This is not a secret to The Morning Call, however.  For example, in an article 

published in October 2000, The Morning Call chronicled the efforts of two developers to obtain 

a low-interest loan from the Allentown Economic Development Corporation to renovate a 



 -7- 

restaurant.  After eight months, they reported frustration with the “obstacles thrown in their path 

by the city’s revitalization agency,” including an overly demanding application process, 

impractical rules, onerous financial disclosure requirements, a cumbersome review process, and, 

after finally getting approval, a requirement that they have a tenant before they can get the 

money to do the renovation.  Of course, without doing the renovations, getting a tenant was 

virtually impossible. 

21. Similarly, in February 2003, The Morning Call reported that Allentown’s 

six-month attempt to sell the Lehigh Valley Transit Company building generated a response 

from just one developer interested enough to tour the building, “but he lost interest as soon as he 

stepped inside.”  As the paper reported, “ the developer did not have to do an engineering study -- 

only look around -- to determine that the cavernous, derelict structure would have been too 

expensive to renovate for a commercial reuse.”  

22. In short, The Morning Call article paints a false and defamatory picture of 

Mendelson’s development record in Allentown, demonizing him for every real and perceived ill 

that plagues Allentown.  Even so, the article falls far short of justifying the conclusion that 

Mendelson is the “one man behind Allentown’s nightmare.”  

Business Ventures Unrelated to Allentown 
 

23. Not satisfied with its misrepresentation of Mendelson’s record in 

Allentown, The Morning Call article also publicizes several other Mendelson projects under the 

following sub-headings:  the state hospitals, the LCB deals, the “A” Project, and the Phil ly 

failures.  Once again, however, the article is permeated by speculation and inferences painting a 

false, defamatory and wrongfully intrusive picture. 



 -8- 

24. With respect to the state hospital deals, The Morning Call article reports 

first that Mendelson identified an opportunity to purchase real estate from the Department of 

General Services, won a bid for the right to purchase the former Eastern State Hospital in 

Bensalem for $8.5 milli on in January 1998, and entered into a partnership with a local builder --

all hardly items that are newsworthy or unique. 

25. But The Morning Call goes on to report that Mendelson later obtained 

rights to develop three other state properties “ for $1.”  In fact, Mendelson and his partners 

acquired rights to the properties subject to a promise to generate economic growth through 

redevelopment, which required enormous capital expenditures for environmental, developmental 

and other similar projects.  Although colored by inferences that Mendelson obtained these deals 

by hiring a former state off icial after he left his state job making politi cal contributions and 

ignoring the complaints of neighbors, the article does not actually assert that Mendelson did 

anything wrong.  Nevertheless, The Morning Call concludes this section of its “ reporting” with a 

quote from the president of the Somerton Civic Association, questioning why Tom Leonard was 

in business with Mendelson, saying, “ I've known Tommy for 20, 25 years . . . .”  “ I said, hey yo, 

you sleep with the dogs, you're going to wake up with the fleas.”  In the context of the facts 

reported, the quote, li ke the rest of the story, is gratuitous and defamatory. 

26. Next, repeating its familiar pattern of cloaking a legitimate business deal 

in the false lights of inferences, speculation and purported controversy, The Morning Call 

devotes several paragraphs of the story to leases between the state Liquor Control Board and 

Mendelson-related properties for retail li quor stores.  As if the author had long forgotten about 

the blight Mendelson allegedly caused in Allentown, he now complains that “preservationists 

were aghast” when Mendelson proposed the demoliti on or relocation of a colonial-era structure. 



 -9- 

In fact, the structure was an abandoned, vacant hospice, which was preventing the development 

of new retail l ocations.  Again, however, the story does not allege that Mendelson did anything 

wrong to obtain leases from the LCB; it simply allows more false inferences to linger. 

27. The article also describes a development project known as Liberty 

Landing, which would bring luxury apartments, office space, shops, a marina and a hotel to the 

Delaware River in Philadelphia.  Searching again for a controversy where none exists, the article 

chooses this part of the story to note that Mendelson has made politi cal contributions to 

candidates in various races, attempting to create an inference that his projects are somehow 

uniquely dependent on politi cal favors. 

28. But of all the inferences, falsehoods and misrepresentations that color the 

article, the most outrageous description relates to Mendelson’s relationship with the bankrupt 

Metropolitan Hospital in Philadelphia in the early 1990s.  Although the article does not explicitly 

allege that Mendelson engaged in any wrongdoing, it portrays a series of unrelated events to 

imply that Mendelson was the target of an FBI investigation into misappropriated hospital funds, 

ghost payroll employees, and substandard renovations to the hospital.  The article furthers 

implies that Mendelson caused the investigation to become “bogged down,” and that Mendelson 

was involved in a “possible ill egal arms sale to South Africa.”  The facts that (a) Mendelson had 

nothing whatsoever to do with any of these events, and (b) the only criminal charges filed were 

against employees of Cooper Hospital, were not significant to The Morning Call; it reported only 

that the assistant United States attorney “decided against prosecuting the case” against 

Mendelson -- as though there had ever been a case in the first place. 



 -10- 

29. And of course, the reporting on these four ventures, which consumed 

almost two full pages of the newspaper, was not only false and defamatory, it had nothing to do 

with the headline that Mark Mendelson was the one man behind Allentown’s nightmare. 

Invasion of Privacy 
 

30. Finally, in addition to its false and defamatory reporting about 

Mendelson’s dealings with Allentown, and in addition to its false and defamatory reporting about 

other unrelated ventures, The Morning Call invaded Mendelson’s privacy, including his right to 

seclusion, by publicizing his private li fe, and publicizing public aspects of his li fe in a false light. 

31. For example, the article asserts that Mendelson “has lived a lavish li festyle 

in the posh Philadelphia suburb of Vill anova, enjoyed a sprawling vacation lodge in the Poconos, 

owned numerous cars and hobnobbed with powerful Pennsylvania politi cians and bureaucrats.”  

A photo of his house even accompanies the article across the top of page A3.  This flagrant 

invasion of Mendelson’s privacy is wholly unwarranted by any circumstance relevant to the 

story. 

32. Similarly, the article reports that Mendelson was a father of four in his 

early 30’s, and has been divorced four times since 1991.  Again, the flagrant invasion of 

Mendelson’s privacy is unwarranted by any circumstance relevant to the story. 

33. Moreover, the article feeds directly into anti-Semetic stereotypes, noting 

gratuitously -- but prominently -- that Mendelson is Jewish. 

 
 C. Causes of Action 
 

Count I-- Defamation 
 

34. Mendelson incorporates by reference the allegations of the foregoing 

paragraphs. 



 -11- 

35. The article published by The Morning Call, including the large-type, bold-

print headline blaring that Mark Mendelson was the one man behind Allentown’s nightmare, was 

false and defamatory. 

36. Numerous statements in the article were false and defamatory. 

37. The Tribune, through its Morning Call media property, caused the article 

to be published in November 2002, and has caused and/or allowed the article to remain on the 

website aff ili ated with The Morning Call every day since. 

38. The article was designed and perceived to have a defamatory meaning 

with respect to the plaintiff . 

39. Mendelson has suffered damages as a result of the publication of the 

article, including lost business opportunities, emotional distress and public humiliation. 

40. The publication of the article was malicious and outrageous, and justifies 

an award of punitive damages. 

WHEREFORE, plaintiff Mark Mendelson demands judgment against the Tribune 

for compensatory damages in an amount in excess of $150,000 (or such other arbitration limit as 

may be established by the Court from time to time), along with an award of punitive damages, an 

order directing the removal of the article from the website, costs and attorneys’ f ees, and such 

other relief as may be awarded by the Court. 

Count II -- Invasion of Privacy 
 

41. Mendelson incorporates by reference the allegations of the foregoing 

paragraphs. 



 -12- 

42. The article published by The Morning Call invaded Mendelson’s privacy 

by intruding upon his seclusion, giving publicity to his private li fe, and publicizing false facts 

about Mendelson that placed him in a false light. 

43. The Tribune intentionally and unreasonably intruded upon the seclusion 

and private affairs of Mendelson, by causing the article to be published in The Morning Call and 

allowing it to remain on the aff ili ated website. 

44. The contents of the article were highly offensive to Mendelson, and would 

be highly offensive to a reasonable person. 

45. Numerous statements in the article gave publicity to private facts about 

Mendelson’s li fe, through the widespread dissemination of the article by the Tribune in The 

Morning Call newspaper in November 2002, and through its publication every day since on the 

Tribune’s website aff ili ated with The Morning Call. 

46. Moreover, the article publicized facts about Mendelson, which, even if 

technically true, placed him in a false light. 

47. The Tribune knew, and/or was negligent and reckless in not knowing, of 

the falsity of the publicized matter and the false light in which it placed Mendelson.  

48. Mendelson has suffered damages as a result of defendant’s invasion of his 

privacy through the publication of the article, including lost business opportunities, emotional 

distress and public humiliation. 

49. The publication of the article was malicious and outrageous, and justifies 

an award of punitive damages. 

WHEREFORE, plaintiff Mark Mendelson demands judgment against the Tribune 

for compensatory damages in an amount in excess of $150,000 (or such other arbitration limit as 



 -13- 

may be established by the Court from time to time), along with an award of punitive damages, an 

order directing the removal of the article from the website, costs and attorneys’ f ees, and such 

other relief as may be awarded by the Court. 

         
Dated:  March __, 2003     ______________________________ 
        Willi am H. Harvey (25344) 
        David Zalesne (49900) 
        Mary E. Willi ams (89786) 
        Klehr, Harrison, Harvey, 
          Branzburg & Ellers, LLP 
        260 South Broad Street, Fourth Floor 
        Philadelphia, PA  19102 
        Phone:  215-569-4140  
 
        Attorneys for plaintiff  
        Mark Mendelson 
 


